Tuesday, September 7, 2010

mencintai insan lebih dari mencintai-Nya..

"Saya takut menjadi musyrik. Saya takut menyekutukan Cinta saya kepada Allah karena cinta saya kepada Yusuf. Saya rindu untuk bisa dibelai Allah, tetapi hati saya dipenuhi pula kerinduan kepada Yusuf. Apakah saya sudah menjadi manusia musyrik, ya Ustadz? Tolonglah saya! Demi Allah, saya tidak kuasa untuk memilih satu dari cinta dan kerinduan ini. Rindu saya untuk menggapai Wajah Allah seiring rindu saya menggapai wajah Yusuf?." kitab cinta Yusuf & Zulaikha karyaTaufiqurrahman al-Azizy






sy beli sekadar nk pnuhi mse lapang~coz mse ni
Ramlee Awang Murshid lme xkuarkan novel baru...hehe.. Pada saya,mmg best dn sangat memanfaatkan. Banyak pengajaran dalam buku ni.. Watak Yusuf dalam buku ni pun best gak.. :D Jalan cerita ok gak cuma ada bahagian yang agak memeningkan.hehe.. Tapi sikit je.Keseluruhannya ok je.
kata-kata nye jgk best2 sume.. pling suke surat yg dkrimkn Yusuf kepada Zulaikha..


surat yusuf utk zulaikha


zulaikha...

pengetahuanku tentang cinta hanya terdiri dari empat kata,
pertama, Allah menakdirkan bahawa setiap manusia itu berpasang-pasangan dan saling cinta-mencintai. kedua, lelaki dan perempuan itu merupakan asas kepada rumah tangga itu sendiri. ketiga, cinta adalah suci kerana ia hadir dari yang maha esa. keempat, cinta ditanamkan dalam diri setiap makhluk agar mereka menjadi suci dan terjalin kehidupan berumahtangga....

2 comments:

  1. Wahai maha pengasih, jika shbtku jtuh cinta, benihkan cintanya kpd seseorg yg melabuhkan cinta kpdMU, agar bertambah kekuatnnya untuk mencintaiMU...wahai maha penyayang,jika shbtku jatuh hati, izinkan dia menyentuh hati org yg hatinya tertaut kepadaMU, agar shbtku xjtuh ke dlm jurang cinta yg murah... Wahai mahapenyayang, jika shbtku rindu, rindukan dia kpd seseorag yg menjaga rindunya kpdMU, agar shbtku xlalai merindui sYURGAMU...=)

    ReplyDelete